września 07, 2015

Sok z owocu czarnego bzu.

Dziś zapraszam Was po przepis na pyszny i zdrowy sok z owoców czarnego bzu.

Należy pamiętać,ze spożywanie owoców na surowo jest zabronione! Zawierają one w sobie toksyczny składnik zwany sambunigryną, jednak pod wpływem gotowania czy też suszenia składnik ten ulega rozkładowi  i wtedy bez żadnych obaw możemy delektować się przepysznymi sokami czy innymi przetworami.

Sok który ja zrobiłąm dodaję do herbaty lub po prostu do wody. Czarny bez ma wiele dobroczynnych właściwości min. działa napotnie czy też przeciwgorączkowo.  Czarny bez ma także właściwości przeciwzapalne więc płukanki są idealne do płukania chorego  gardła czy okładów przy zapaleniu spojówek.
Tak czy siak ;-) ten owoc to kopalnia witamin. A czy tak rzeczywiście jest sprawdźcie sami.



Składniki;
2 kg owoców czarnego bzu
1 kg cukru
sok z 2 cytryn
ok. pół szkl. wody

Przygotowanie;
Owoce należy oderwać z kiści a następnie dokładnie umyć. Wsypać do garnka, wlac ok pół szkl. wody i gotować około 10 min. Do momentu aż owoce zaczną pękać. Ja aby jak najwięcej "wydusić" z nich soku podczas gotowania, ugniotłam je tłuczkiem do ziemniaków. Po tym czasie garnek odstawiamy i studziny. W tym czasie przygotowujemy słoiki czy butelki do których zamierzamy przelać sok. Potrzebować też bedziemy pieluchy tetrowej lub bardzo gęstej firanki. Ja używałam firanki. Kiedy owoce już wystygną, porcjami wykładamy je na firanke a następnie mocno wyciskamy, aby uzyskac jak najwięcej soku. Możemy także owoce przecierać przez sitko, wtedy odejdątylko pestki a wiekszsc owocu nam zostanie. Jednak wtedy nie będzie to już sok a raczej galaretka. Ale wybór zostawiam Wam. Kiedy owoce już dokładnie wyciśniemy, sok wlewamy do garnka. Wsypujemy cukier i gotujemy kilka minut. Sprawdzamy smak, bo może się okazac ze podana ilość cukru dla kogoś będzie mało wystarczająca. Dla mnie była to dobra proporcja. Na samym końcu wlewamy sok z cytryny. Mieszamy i gotowe. Ja do słoików wlewam lekko przestudzony a następnie pasteryzuje około 10 min. (Pasteryzowac czyli gotować słoiki w wodzie która sięga do 3/4 wysokości słoika. Dodatkowo dno garnka wykładam scierczką aby słoiki nie stykały się bezpośrednio z dnem, gar przykrywam pokrywką) Po wyjęciu ustawiam słoiki do góry dnem.

Zimą czy jesienią dodaje po 2 łyżeczki do herbaty, pycha....
Smacznego!






W tym roku bez nie obrodził jak w ubiegłym ,ale mimo to  udało się zebrać trochę owoców.



6 komentarzy:

  1. Uwielbiam czarny bez! Kwaśno-słodko-gorzki posmak idealny do wszystkiego ;-)

    Zapraszam do siebie ;-) www.make-life-green.blogspot.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się! będę zaglądać ;-) Miłego dnia!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo krótko gotujesz sok. Trucizna zawarta w bzie nie zdąży się zneutralizować. Powoli trujesz siebie i bliskich. Sok należy gotować powoli min 2h

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przestudiowałam wiele książek ,przepis posiadam z jednej z nich. Nigdzie nie znalazłam informacji aby tak długo gotowac..Trucizna znika pod wpływem ciepła, więc uważam ze takie długie gotowanie nie jest potrzebne. Ale każdy robi wedle swojej wiedzy i umiejętności. Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  4. Przecież to nie jest sok, soki nie mają cukru ani wody

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak to prawda to bardziej pasuje mi na napój. jednak jeśli już mowa o napoju to dla mnie rządzi https://www.herbapol.com.pl/produkty/spozywcze/ice-tea-pl bo uwielbiam smak brzoskwiniowej mrożonej herbaty.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 RADOŚĆ KIPIĄCA UŚMIECHEM , Blogger