lipca 02, 2015

Proziaki - podkarpackie smaki.

Proziaki to kultowe danie z podkarpacia o którym ja nie miałam pojęcia. Mimo iż mieszkam od urodzenia na podkarpaciu. Było to ponoć danie biedoty która piekła te oto placki kiedy nic innego nie było do jedzenia. Kiedyś po prostu urywano małe kawałki ciasta i rzucano na blache aby się podpiekło z każdej strony no i ciasto przygotowywane było bez dodatku jajek. Bo przecież nie każdy je posiadał. Dziś nie będę odtwarzać dania w kazym calu, zrobie go na cywilizowany dzisiejszy sposób ;-)
Początkowo miałam obawy, zastanawiałam się czy takie "nic" będzie mieć smak , mój smak?
Wyszły super i nie zawiodłam się, proziaki zazwyczaj je się z masłem czosnkowym czyli ogólnie na słono. Jednak mnie smakują chyba bardziej na słodko, smarowane lub maczane w nutelli czy powidle sliwkowym.
Na pewno po przepis sięgne jeszcze nie jeden raz.

Składniki;


30 dag mąki pszennej
pół łyżeczki sody
150 ml. jogurtu naturalnego ( można dodać również zsiadłe mleko czy kefir - w zamian jogurtu)
pół łyżeczki soli
1 jajko

Przygotowanie;
Do miski należy dodać wszystkie składniki i wyrobić z nich ciasto. Jego konsystencja powinna być nieco lużniejsza niż ciasto na pierogi.  Po wyrobieniu wałkujemy ciasto na grubośc około 1,5 - 2 cm i szklanką wykrawamy koła. (Stolnice podsypując delikatnie maką) Patelnie rozgrzewamy i na suchej smażymy placki z każdej strony az do zrumienienia.


Placki na patelni podwajają swoją objetośc, zastanawiałam się czy w środku będą takie jak powinny -  ponieważ dosyć szybko łapią kolor a jednak sa dosyć grube. Obawy były nie potrzebne ponieważ w srodku usmażyły się idealnie. 

Proziaki podałam z masłem czosnkowym


2 ząbki czosnku
1/3 kostki masła

Masło wcześniej wyjęłam z lodówki aby zrobiło się miękkie. Czosnek obrałam i starłam na tarce na małych oczkach, następnie wymieszałam z masłem. Włozyłam na chwile do lodówki i aromatyczne czosnkowe masło własnej roboty było gotowe.
Jednak postanowiłam również proziaka spróbować na słodko - tym razem padło na nutelle..... i byłam bardzo mile zaskoczona. Taka wersja na słodko u mnie wygrywa.
A ciekawa jestem waszych wyborów?!

Smacznego!







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 RADOŚĆ KIPIĄCA UŚMIECHEM , Blogger